Diş Taşı, Diş Eti Hastalıklarına Neden  Olur Mu?

Diş taşı bakteriyel diş plağı denilen saydam ve yapışkan tabakanın dişlerinin üzerine yapışması, bunun uzun süre etkili bir şekilde temizlenmemesi sonucu ağızdaki tükürüğün de yardımıyla diş taşı denilen yüzey oluşur. Diş taşı dişin üzerine yapışır ve onun üzerine de tekrar biriken diş plağının bu sefer kişinin kendi fırçalaması ile uzaklaştırılmasını da engeller.

Bu şekilde birikmeye devam eden diş taşı bakterilerin salgılarının da etkisiyle diş eti içine nüfuz ederek diş eti iltihabına sebep olur.

Bu zaman içerisinde diş etinin dişe yapıştığı liflerin kopmasına, zarar görmesine ve zararlı ürünlerin artık diş etini de aşıp alveol kemiğimize kadar uzamasına neden olur. Alveol kemiğine uzanan bakterilerin çıkarttığı zararlı ürünler alveol kemiğinin de erimesine ve onun da kaybedilmesine yol açar. Zaman içerisinde diş kökleri açığa çıkar, diş köklerinin etrafındaki diş eti çekilmiş olur, var olan diş eti kırmızı şiş ve en ufak dokunmayla kanayan bir yapıya ulaşır. Bu sürece sürekli bir ağız kokusu eşlik eder ve bu tedavi edilmezse bir süre sonra dişi kaybına sebep olur.

Diş eti hastalığı

Diş Eti Kanaması Nasıl Önlenir?

Diş eti kanaması, diş eti iltihabının en önemli belirtisidir ve başlangıç evresinde ise bunu önlemek engellemek mümkündür. Sabah ve akşam olmak üzere günde 2 kere diş fırçalamak, düzenli diş ipi kullanmak aynı zamanda dil temizliğine dikkat etmek diş eti iltihaplarını engellemede oldukça etkili yöntemlerdir.

Ağız ve diş bakımının düzenli yapılması durumlarında da diş taşı problemi yaşanabilir. Bu durum düzenli diş hekimi kontrolü ile çözülebilir. Altı ayda bir diş hekimine gidilip kontrol edilmesini tavsiye edilir. Ama diş etini kanamalı şekilde bırakmak kesinlikle doğru değildir. Erişkinlerde diş kayıplarının %70 sebebi diş eti kanamaları ile başlayan diş eti hastalıklardır.

Diş eti iltihabı yakın zamanda kısa vadede çözülmezse ilerleyerek işlerin içinde olduğu alveol kemiğine kadar ulaşır. Diş eti cepleri ve orada biriken diş taşı ve diş taşının çevresindeki bakteriler, bakterilerin ürettiği zararlı ürünler diş etinin içine oradan da kemiğe nüfuz ederek kemik kaybına yol açar. Kemik kaybı ile birlikte diş köklerinin ağızda artık görünür hale geldiğini görülür. Daha da ilerleyen zamanlarda dişin sallandığı ve sonucunda diş kaybı yaşanır.

Diş eti iltihabı

Diş Eti Kanaması Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Diş eti kanaması kırmızı şiş bir diş eti ile başlayıp, çok hızlı bir şekilde ilerleyip, diş etinin içine nüfus eder. Önce diş eti çekilmeleri, yani diş eti kaybı, hemen arkasından bu iltihaplı yüzeydeki zararlı bakteri salgıları neticesinde de kemik kaybına kadar yaşanır.

Kemik kaybı diş köklerinin açığa çıkması ve bir süre sonra o dişin kaybedilmesi ile sonuçlanır. Diş eti iltihabı sonucunda yaşanan bütün bu olaylar, bunun yanı sıra ağız kokusu kişinin sosyal hayatını etkiler, kötü bir görünüme yol açar ve kişinin kendine güvenini etkiler.

Birçok açıdan olumsuz sonuçlar doğurur aynı zamanda diş kaybı ile sonuçlanan kemik kaybı daha sonrasında diş hekiminin başka müdahaleler yapmasını da engelleyebilir.

Hamilelik Döneminde Diş Eti Kanaması Normal Midir?

Hamilelik dönemindeki diş eti kanamalarını birçok insan açısından normal sayılır fakat bu durum normal sayılmaz. Hamilelik dönemindeki hormonal değişimler sebebiyle, diş etlerinin daha kızarık, şiş ve kanamalı olması normaldir.

Düzgün ağız ve diş bakımı ve diş hekim kontrolü ile diş eti hastalıklarını engellemek kesinlikle mümkün ve gereklidir. Ayrıca hamilelik döneminde anne adaylarının beslenmelerine dikkat etmemeleri, aşırı karbonhidrat ve nişastalı ürünlere yönelmeleri, diş eti hastalıklarının daha da artmasına sebep olur. Düzenli beslenme, iyi bir ağız ve diş hijyeni kontrolü, düzenli diş hekimi kontrolü ile hamilelik gingivitisi denilen rahatsızlığı engellenebilir.